Δευτέρα 10 Ιουνίου 2019

Μαθαίνουμε για τη Γεωθερμία

Περίεργο θέμα για πιτσιρίκια Γ' δημοτικού... Είπαμε, είναι οι υπερήρωες του Γ'3, δηλαδή μαθητές σαΐνια, αλλά... Γεωθερμία;; Υπάρχει εξήγηση. Λόγω πρόσφατης επίσκεψης της δασκάλας στην Ισλανδία με το άλλο πρόγραμμα Erasmus KA1 του σχολείου μας, προβλήθηκαν φωτογραφίες από την επίσκεψη και σχετικό βίντεο με θερμοπίδακες, ηφαίστεια και γεωθερμικά εργοστάσια. Οπότε οι μαθητές με ενθουσιασμό ζήτησαν να αποτελέσει αντικείμενο μελέτης τους η Γεωθερμία.
Αρχικά κρίθηκε χρήσιμο, λόγω της μικρής ηλικίας των μαθητών, να γίνει μια μικρή εισαγωγή στον ηλεκτρισμό, ξεκινώντας από τον ηλεκτρισμό της φύσης, τον στατικό ηλεκτρισμό. Τρίβοντας μπαλόνια σε μάλλινο ύφασμα και «κολλώντας» τα στον ασπροπίνακα της τάξης, τα παιδιά διασκεδάζοντας εισήχθησαν στον κόσμο των θετικών και αρνητικών φορτίων, της βασικής συνθήκης του φαινομένου του ηλεκτρισμού. Στο σημείο αυτό παρακολουθήσαμε το σχετικό βίντεο της ΝΟΗΣΙΣ (https://youtu.be/mCRDf7QxjDk), και άλλα βιντεάκια για την ενέργεια.


Ακολούθησε συζήτηση για τις πηγές ενέργειας που χρησιμοποιούμε και εντοπίσαμε τη διαφορά ανάμεσα στις ανανεώσιμες και μη ανανεώσιμες πηγές. Χρησιμοποιήθηκε παιχνίδι με κάρτες που «κατεβάσαμε από το διαδίκτυο και δυστυχώς δεν κρατήσαμε την ιστοσελίδα-πηγή. https://drive.google.com/file/d/1m8YixPE2XTJaIZXGA9PepjHzVVcDy520/view?usp=sharing Τα παιδιά κλήθηκαν να διαχωρίσουν τους φυσικούς πόρους σε ανανεώσιμους και μη. Έφτιαξαν λάπ μπουκ για την ενέργεια, τις ανανεώσιμες πηγές και τη Γεωθερμία. https://drive.google.com/file/d/1qna9c2QnUQo6c6yqZ-K7O5ONfs5YaQON/view?usp=sharing

Έγινε επίσκεψη στο Μουσείο Ενέργειας Ηρακλείου, όπου τα παιδιά είχαν την ευκαιρία να μάθουν πληροφορίες για την ενέργεια, τις διάφορες πηγές ενέργειας. Συγκεκριμένα για τη Γεωθερμία έγινε πείραμα επίδειξης με τη συμμετοχή των παιδιών, σχετικά με τη μεταφορά της θερμοκρασίας από το ζεστό προς το κρύο. Όπως και στη Γεωθερμία έχουμε υψηλές θερμοκρασίες μέσα στη Γη και κρύο στην επιφάνεια, οπότε δημιουργείται ένα κύκλωμα και παράγεται ρεύμα που γυρνά τον έλικα. Καταλήγουν στο συμπέρασμα πως η θερμότητα στο εσωτερικό της Γης δεν τελειώνει ποτέ, άρα είναι μια ανεξάντλητη πηγή ενέργειας.

Ακολούθησε πείραμα με απλά υλικά για να κατανοήσουν οι μαθητές μας τη δύναμη του ατμού. Με τη βοήθεια ενός βραστήρα και ενός χάρτινου ανεμόμυλου (φουρφούρι) τα παιδιά είδαν πως αν τοποθετήσουν το φουρφούρι στη σωστή θέση πάνω από την έξοδο του ατμού στον βραστήρα, τότε το φουρφούρι γυρνάει. Έγινε η αντιστοίχιση με την χρήση του ατμού για την παραγωγή ενέργειας στα γεωθερμικά εργοστάσια. Συζητήθηκε το θέμα της θέρμανσης με τη χρήση της γεωθερμίας και τα πλεονεκτήματα της γεωθερμικής ενέργειας για τον άνθρωπο και το περιβάλλον. Παρακολουθήσαμε το αντίστοιχο βίντεο. https://youtu.be/a5Bf00xixTU


 Καθώς δεν υπάρχουν γεωθερμικές εγκαταστάσεις στην περιοχή μας, κρίθηκε χρήσιμη η επίσκεψη σε ένα αιολικό πάρκο, για να δοθεί στους μαθητές η δυνατότητα να δουν από κοντά πώς μια έλικα ανεμογεννήτριας με τη βοήθεια του ανέμου παράγει ρεύμα με παρόμοιο τρόπο, όπως αντίστοιχα μια έλικα σε ένα γεωθερμικό εργοστάσιο με τη βοήθεια του ατμού. 

Στη συνέχεια οι μαθητές με τη βοήθεια της δασκάλας κατασκεύασαν μακέτα Γεωθερμίας με γεωθερμικό εργοστάσιο, σχολείο και σπίτια που φωτίζονταν με ηλεκτρικό ρεύμα από το γεωθερμικό εργοστάσιο,και εξωτερική πισίνα θερμαινόμενη με γεωθερμία. Χρησιμοποιώντας τον αέρα από ένα πιστολάκι μαλλιών οι μαθητές έθεταν σε λειτουργία τον έλικα. Μέσω μιας γεννήτριας η κινητική ενέργεια του έλικα μετατρεπόταν σε ηλεκτρική. Έτσι άναβαν τα φωτάκια στο σχολείο, στα σπίτια και στους στύλους του δρόμου. Επίσης, ζωγράφισαν τους σωλήνες θερμού και κρύου νερού για τη θέρμανση της εξωτερικής πισίνας.


Οι μαθητές παρουσιάζοντας τη μακέτα τους επεσήμαναν πως ο άνθρωπος μπορεί να εκμεταλλευτεί την ενέργεια του εσωτερικού της Γης μέσα από τη χρήση του γεωθερμικού εργοστασίου ή των γεωθερμικών εγκαταστάσεων θέρμανσης, και κατέληξαν ότι ο ηλεκτρισμός που παράγεται από τη γεωθερμία δεν ρυπαίνει την ατμόσφαιρα, προσφέρει ενέργεια με ελάχιστο λειτουργικό κόστος, και είναι αποδοτικότερο από ένα συμβατικό σύστημα. 
Τις νέες γνώσεις για την ενέργεια οι μαθητές τις ανέβασαν παράσταση με τίτλο «Τα 3 μικρά ανθρωπάκια» για την τελική γιορτή του προγράμματος, στο πλαίσιο του εορτασμού των 3 χρόνων του προγράμματος Erasmus+ “Energy For Life”.













Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Ημερίδα Διάχυσης Ευρωπαϊκών Προγραμμάτων

Με μεγάλη επιτυχία πραγματοποιήθηκε η Ημερίδα Διάχυσης Ευρωπαϊκών Προγραμμάτων σχολικών μονάδων Περιφερειακής Ενότητας Ρεθύμνου στο αμφιθέα...